Erik Clausen

Fernisering fredag 10. november
Sidste udstillingsdag 26. november
Filmmanden, skuespilleren, billedkunstneren og skulptøren Erik Clausen (f. 1942) er multikunstner og kan alt i farver og udtryk. Selv ytrer han, at ”alting er billeder, du slipper ikke. Lige fra du åbner øjnene til du lukker dem igen, ser du billeder – du har dem i hovedet. Maleriet som helhed har den fordel, at man kan abstrahere fra den opreklamerede virkelighed”
Humor er allesteds nærværende i Erik Clausens kunst, og de mennesker, han maler, hopper og danser og springer, men er først og fremmest skildringer af mennesker. Meget af det er cirkusartister, som alligevel ikke er cirkusartister, idet cirkus for kunstneren er et symbol på livsglæde.
Erik Clausen startede med at male for mange år siden og er en populær udstiller på diverse gallerier i Danmark, men det er kunsten i det offentlige rum og i særdeleshed arbejdet med store vægmalerier, som er hans store lidenskab.
I 1960erne blev han dog så utilfreds med de etablerede kunstgallerier, at han begyndte at udstille på gaden sammen med Leif Sylvester Petersen, hvad der sidenhen førte til makkerparret Clausen & Petersens gadecirkus og showbiz.