Michael Behrend Hansen & Kirsten Duus

Fernisering: 13. november kl. 17.00 / sidste udstillingsdag 29. november

Michael Behrend Hansen

Michael B. Hansen har stort set malet det meste af sit liv og for et par år siden fik han lyst og mod til at prøve at omdanne nogle af sine skitser og motiver fra maleriet 3-dimensionalt.

”Det blev skulptur, en kombination af bronze og granit. Bronzen og granitten er det sted, hvor mine indtryk kommer til udtryk. Udgangspunktet for mine skulpturer er mennesket, jeg arbejder på at vise spor af menneskers liv – et enkelt øjeblik i livet”

Med bronzen arbejder han ud fra Cire perdue teknikken.

Kirsten Duus

Kirsten Duus er engageret i landskabsmaleriet med fokus på den usædvanlige vinkel i motivet og ikke mindst lyset.
Hun er optaget af gådefulde stemninger og tilstræber som oftest stor stoflighed i det malede. Det perspektiviske rum spiller en afgørende rolle i hendes billeder.

På det seneste har hun i en serie malerier beskæftiget sig med bylandskabet set fra et fugleperspektiv.

Kirsten Holm & Vibeke Jerichau

Fernisering: 23. oktober kl. 17.00 / sidste udstillingsdag 8. november

Kirsten Holm
Keramiker.

Kirsten Holm arbejder med raku, pit, og muffelbrændt keramik. Hun har en yderst forfinet og æstetisk formsans, og med sin tekniske formåen skaber hun keramiske værker, der nærmest synes at vokse frem af de danske kystlandskaber. Hun former og udfører sine keramiske overflader sådan, at de hænger sammen med og videreudvikler mønstre og strukturer, der findes i de indsamlede naturmaterialer.

Vibeke Jerichau
Maler / stoftrykker

Vibeke Jerichaus værker samler sig omkring fortællinger fra rejsens rum, i det fjerne såvel som i det nære univers.

Kompositorisk skabes der et møde mellem det hårde og det bløde, det underfundige og mystiske ved en sammenstilling af et eller flere fotos. Som oftest er det linjer og farvespil, struktur eller tekstur, der får kunstneren til at ”se dobbelt”. Også mørket er kunstnerens forbundsfælle, som hun udnytter i flere tableauer fra den blå time.

august / september

Årets Pressefoto

Kulturcenter Kongensgade 111 i Fredericia, den 21. august kl. 17:00 / sidste udstillingsdag 6. september

Udstillingen blev åbnet af Presse Fotografernes formand Lars Lindskov og Redaktør på Fredericia Dagblad Marianne Husted

Hvert år kåres landets absolut bedste fotografer og pressefotografier i konkurrencen Årets Pressefoto.

Konkurrencen har mange kategorier, bl.a. Årets Nyhedsbillede Danmark, Årets Nyhedsbillede Udland, Årets Portræt, Årets Sportsbillede Reportage og Årets Danske Hverdagsbillede, som alle r repræsenteret i udstillingen.

Udstillingen viser vinderbilleder samt et udvalg af det bedste blandt de mange indsendte fotografier.

marts

Lone Osmann & Malene Hammershøj

Fernisering: 6. marts kl. 17:00 / sidste udstillingsdag 22. marts

Lone Osmann

Lone Osmann har arbejdet med skulpturer det meste af sit liv. Hun har suppleret de selvlærte færdigheder med kurser på Århus Kunstakademi, samt lært de tekniske færdigheder omkring bronzestøbning hos billedhuggeren Keld Moseholm.

Modellerne er primært mænd, kvinder og børn. Hendes skulpturer har et tidløst klassisk udtryk, hvor ømheden overfor modellen formidles videre til betragteren.

Malene Hammershøj

Malene Hammershøj har en forkærlighed for de blå og brune nuancer. Et silhuet af en fugl, et ansigt i profil eller måske en hest i fuld fart giver modspil til de abstrakte felter og sætter gang i fantasien.

Tidligere ville Malene Hammershøj ikke male, fordi der ligesom var en forventning om, at når der var kunstnere i familien, måtte hun også kunne male! Så dét ville hun ikke! Det gik over. Nu maler hun for sin egen skyld. Fordi malerierne kalder - trænger sig på!

januar

Nadia Plesner

Fernisering: fredag den 16. januar kl. 17:00 / sidste udstillingsdag lørdag den 1. februar

Nadia Plesner illustrerede som 9-årig en quizbog for børn.
I 2006 flyttede hun til Amsterdam for at studere på kunstakademiet.
Er mest kendt for tegningen Simple Living, hvor hun har portrætteret et barn fra Darfur, som står med en lille hund og en karikatur af en designertaske. Tegningen førte til en stævning fra et fransk modehus.

Nadia Plesner arbejder primært med olie på lærred og gouache på papir.

Bemærk: Forlænget åbningstider på denne udstilling.
Torsdag den 22. januar og torsdag den 29. januar fra 14.00 - 19.00