Cathrine Raben Davidsen

Fernisering den fredag d. 21. november kl. 17.00.
Åbningstider: Alle dage kl. 14.00 – 17.00  |  Lørdag kl. 11.00 – 17.00  |  Mandag Lukket.
Sidste udstillingsdag 30. november.

Cathrine Raben Davidsen (1972).

Uddannet fra kunstskoler i Firenze, Italien, Den Haag i Holland samt Det Kongelige Danske Kunstakademi.

Cathrine tager ofte udgangspunkt i mytologiske fortællinger og folkeeventyr og skaber værker, der kredser om forvandling, arv og identitet. Hun betragter de mytologiske fortællinger som et universelt sprog, der peger ud over historien til det tidløse i livet.

Cathrine Raben Davidsen arbejder med maleri, tegning, grafik, keramik og skulptur.

Separatudstillinger på Horsens Kunstmuseum, Vestsjællands Kunstmuseum og senest på Trapholt Kunstmuseum i Kolding.

Klik for større billeder

Gitte Bodil Jensen

Keramiker: Gitte Bodil Jensen

Gitte Bodil Jensen er uddannet fra det jyske kunstakademi i 1992, og har siden været aktuel på diverse kunstudstillinger bl.a. på Charlottenborg.
Inspiration til hendes spændende keramik hentes ofte i de daglige ting, arkitekturen, etnografiske ting og naturen. Naturen er den største kilde, stranden, vandet, lyset, sten, grankogler m. m.
Gitte Bodil Jensen arbejder bevist med at bearbejde form, struktur og brændingsteknik bl.a. raku, så udtrykket kommer så tæt på naturens både råhed og sprødhed som muligt.

Oktober

Morten Skovmand

Fernisering den 31. oktober kl. 17.00.
Åbningstider: Alle dage kl. 14.00 – 17.00  |  Lørdag kl. 11.00 – 17.00  |  Mandag Lukket.
Sidste udstillingsdag 9. november.

Morten Skovmand (1941).

Uddannet ved Det Kgl. Danske Kunstakademi.

Morten Skovmand har tidligere udstillet i Fredericia Kunstforening. Nu kommer han tilbage med malerier og grafiske værker.
Naturen er omdrejningspunktet Der er dog ikke et detaljeret naturbillede, men et koncentrat af den sansede natur, hvor lyset har den centrale rolle.

Morten Skovmand har undervist på Institut for Kunsthistorie og Det Jyske Kunstakademi i Århus.

Jan Jensen

Fernisering den 5. september kl. 17.00.
Sidste udstillingsdag 14. september.

Jan Jensen, født i Fredericia 1949.

Roede kaproning for Fredericia Roklub 1965 – 1970. Europamester i juniorfirer med styrmand i 1967.

Autodidakt billedkunstner. Debuterede i 1968 i kunstnergruppen FLASH i Odense og deltog i gruppens udstillinger indtil 1990. Jan er kendt for sin komplicerede maleteknik, som består af prikker (pointillisme). Motiverne er som regel med stærke holdninger til vort liv.

I 2001 begyndte han at arbejde med træ og lavede skulpturer i vandfaste krydsfinerplader.

Jan Jensen er forfatter til et utal af artikler, flere bøger og digte.
Klik for store billeder

Kære Kolleger

Jeg vil hermed anbefale Fredericia Kunstforening. Afholdte en stor separatudstilling i deres fremragende lokaler, Kongensgade 111, i september 2014. Rummene er velegnede til store formater. Samarbejdet var helt igennem professionelt og meget tilfredsstillinde.
Efter et langt udstillingsaktivt kunstnerliv vil jeg betegne Fredericia Kunstforening som en af de bedste i landet.

Anbefalet af Jan Jensen, billedkunstner www.jan-jen-sen.dk

Marts

Leif Sylvester

Fernisering den 7. marts kl 17.00.
Sidste udstillingsdag 23. marts.

Leif Sylvester er kendt over det ganske land som gøgler, sanger, komponist, musiker og ikke mindst som billedkunstner. Han har desuden medvirket i flere film og tvserier. I sandhed et multitalent.

I starten af 50´erne startede Leif Sylvester sin karriere som jazzmusiker i Nyhavn. I 1969 blev han antaget på Kunstnernes Efterårsudstilling, og ingen kan være i tvivl om, at hans hjerte banker for kunsten.

På denne udstilling vises bl.a. malerier og litografier.

JEG ER 100% ENIG I HVAD JAN JENSEN SKRIVER OM FREDERICIA KUNSTFORENING, DER UD OVER VIL JEG TILFØJE, EN SUPER TRANSPORT AF MINE VÆRKER BEGGE VEJE OG JEG BLEV GLÆDELIGT OVERRASKET DA JEG EFTER LIDT FEJL KØRSEL TROPPEDE OP TIL FERNISERINGEN OG SÅ EN GENNEMFØRT FLOT OPHÆNING, BÅDE AF BILLEDER OG SKULPTURER OG BLEV ENDNU MERE OVERRASKET OVER DET FANTASTISKE FREMMØDE AF FERNISERINGSGÆSTER, DET VAR EN GOD OPLEVELSE SOM MAN IKKE KOMMER UD FOR ALLE VEJNE OG DA JEG DER FORUDEN SOLGTE GODT, KAN JEG VARMT ANBEFALE FREDERICIA KUNSTFORENING........KH LEIF SYLVESTER

Januar / februar

Medlemsudstilling

Medlemmerne var inviteret til at komme med deres bedste/yndlingskunstværk til årets første udstilling i jubilæumsåret.
Bestyrelsen synes, at det var på tide, at det var medlemmerne, der sammensatte en udstilling.

Medlemmerne kunne frit vælge mellem de forskellige kunstarter: maleri, akvarel, tegning, grafik, bronze/jernskulptur, keramik m.m.

Klik på billederne for forstørrelse