Fernisering var fredag 27. januar 2017

Sidste udstillingsdag var søndag 12. februar 2017

Troels Trier (f.1940) Kunstmaler, grafiker, illustrator, entertainer. Der er stolte traditioner for billedkunsten i familien Trier. Både far og farfar var kunstmalere, og i 1962 debuterer Troels selv som kunstmaler. Herefter bliver han elev på Det Kongelige Danske Kunstakademi, og han modtager som grafiker Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat.
I 1968 er han medstifter af kunstnerkollektivet Røde Mor. Gruppen arbejdede bl.a. med politisk kunst i form af grafik og plakater. Efter opløsningen af Røde Mor startede han i 1982 sammen med Rebecca Brüel et musikalsk comedy-projekt. I gennem årene har han med stor succes været aktuel med mange pladeudgivelser, videoer, shows og revyer. Parallelt hermed vinder hans maleri stor anerkendelse og omtale og er nu, efter mange omtalte udstillinger, kendt landet over.
Troels malerier er et virvar af kaos, talebobler, totalbilleder, nærbilleder og skiftende synsvinkler. Hans ønske er at overføre tegneseriens fortællerteknik til sit lærred. Hans figurer fremstår karakterfaste og præcise. Han benytter enkle konturer og klart opdelte farveflader. Hans metoder er surrealistiske,  og han arbejder ud fra underbevidstheden og intuitivt. Han har et stærkt ønske om, at han dermed vil kunne overskride de snævre grænser, som den logiske tænkning sætter. Han ønsker derfor ikke, at hans malerier skal opfattes som strengt logiske fortællinger, men nærmere som storyboards, hvormed det er op til betragteren selv at fortolke. Humoristisk og direkte.

www.troelstrier.dk

Billeder fra udstillingen